To content

Dr. Vanessa-Nina Heitplatz

 

Social Research Centre Dort­mund
(So­zi­al­for­schungs­stel­le, sfs)

Evinger Platz 17, room 92

Email: vanessa.heitplatztu-dortmundde

Tel.: +49 231 755 90289

Fax: +49 231 755 90205

 

Research Associate
Innovation and education in the digital society

Focus of work
Technologyacceptance
Digital Inclusion
Mediapedagogic
Intellectual disabilities

Since 09/22: Research Associate in the project „Eve4All- Einfach Verstehen für alle“ at the Social Research Institute of TU Dortmund University

Since 04/2017: Research Associate at Faculty of Rehabilitationtechnology of TU Dortmund

10/20: Thesis (Dr.pead.) at TU Dortmund University, Fakulty of Rehabilitationscience. Title of the Thesis: „Digital Participationopportunities of People with intellectual disabilities in supported living facilities“

09/2019-08/2022: Research Associate in the project „miTAS-multimedia, individual trainingsystem“ at TU Dortmund University

09/2017-10/2018: Research Associate in the projekt „ISi-Speech – Individual Speech­-Recognation-System for People with disabilities“ at TU Dortmund University

04/2017: Master of Arts Rehabilitationscience

07/2015: Bachelor of Arts Rehabilitationspedagogic

Eve4All – Einfach Verstehen für alle

Heitplatz, V.N. (in Druck). Einsatz digitaler Medien für Lernende mit dem Förderschwerpunkt geistige Entwicklung. In: J. Betz & J-R. Schluchter (Hrsg.), Schulische Medienbildung und Digitalisierung im Kontext von Behinderung und Benachteiligung.

Chadwick, D., Alfredsson Ågren, K., Caton, S., Chiner, E., Danker, J., Gòmez-Puerta, M., Heitplatz, V.N., Johansson, S., Normand, C.L., Murphy, E., Plichta, P., Strnadová, I. & Flygare Wallén, E. (2022). Digital inclusion and participation of people with intellectual disabilities during COVID-19?: A rapid review and international bricolage. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 19(3), 242-256. DOI: 10.1111/jppi.12410

Heitplatz, V.N., Wilkens, L. & Bühler, C. (2022). Gestaltungskonzepte und Beispiele zu digitalen Bildungsangeboten für heterogene Zielgruppen. In: S.V. Müller, I. Schiering & E-W. Luthe (Hrsg.), Assistive Technologien im Sozial- und Gesundheitssektor (S. 311-336). Wiesbaden: Springer.

Heitplatz, V.N. (2021). Digitale Teilhabemöglichkeiten von Menschen mit intellektuellen Beeinträchtigungen im Wohnkontext - Perspektiven von Einrichtungsleitungen, Fachkräften und Bewohnenden. DOI: 10.17877/DE290R-22449

Heitplatz, V.N., Bühler, C. & Hastall, M.R. (2021). Usage of digital media by people with intellectual disabilities: Contrasting individuals’ and formal caregivers’ perspectives. Journal of Intellectual Disabilities, 26(2), 420-441. https://doi.org/10.1177%2F1744629520971375

Wilkens, L., Heitplatz V.N. & Bühler, C. (2021). Designing accsessible videos for people with disabilities. In: M. Antona & C. Stephanidis (eds.), Proceedings of the 15th International Conference on Universal Access in Human Computer Interaction (HCII 2021), Access to Media, Learning and Assistive Enviornments (p.328-344). Basel: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-78095-1_24

Heitplatz, V.N. (2020). Fostering Digital Participation for People with Intellectual Disabilities and Their Caregivers: Towards a Guideline for Designing Education Programs. Journal of Social Inclusion, 8(2), 201-212. DOI: http://dx.doi.org/10.17645/si.v8i2.2578

Heitplatz, V.N., Bühler, C. & Hastall, M.R. (2020). I can´t do it, they say! Perceived stigmatization experiences of people with intellectual disabilities when using and accessing the Internet. In: M. Antona & C. Stephanidis (Eds.), Proceedings of the 22nd International Conference on Universal Access in Human Computer Interaction (HCI 2020), Applications and Practice (pp. 390-408). Basel: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-49108-6_28

Heitplatz, V.N., Nellen, C., Sube, L.C. & Bühler, C. (2020). Implementing new technological devices in social services: Introducing the miTAS project. In: A. Petz & K. Miesenberger (eds), Open Access Compendium of the 17th International Conference on Computers Helping People with Special Needs (ICCHP) (pp. 109-118). Online verfügbar unter: https://www.icchp.org/sites/default/files/ED_1_Future_Perspectives.pdf

Heitplatz, V.N. & Sube, L. (2020). "Wir haben Internet, wenn das Wetter schön ist!" Internet und digitale Medien in Einrichtungen der Behindertenhilfe. In: Teilhabe, 59. Jg., Heft 1, S. 26-31.

Heitplatz, V.N., Bühler, C. & Hastall, M.R. (2019). Caregivers' Influence on Smartphone Usage of People with Cognitive Disabilities: An Explorative Case Study in Germany. In: M. Antona. & C. Stephanidis (Eds.), Proceedings of the 21st International Conference on Universal Access in Human Computer Interaction (HCI 2019), Multimodality and Assistive Environments (p. 98-115). Basel: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-23563-5_9

Hastall, M.R. & Heitplatz, V.N. (2019). Soziotechnische Systemgestaltung für Therapie und Pflege. In A. Posenau, W. Deiters & S. Sommer (Hrsg.), Nutzerorientierte Gesundheitstechnologie (S.101-112). Bern: Hogrefe.

Hastall, M.R. & Heitplatz, V.N. (2019). Digitalisierung in der Gesundheitskommunikation. In C. Dockweiler & F. Fischer (Hrsg.), ePublic Health (S. 151-159). Göttingen: Hogrefe.

Heitplatz, V.N., Leinweber, J., Frieg, H., Bilda, K. & Ritterfeld, U. (2019). Konzepte zur Nutzer*inneneinbindung am Beispiel der Entwicklung einer digitalen Anwendung zum Training der Sprechverständlichkeit (ISi-Speech). In A. Posenau, W. Deiters & S. Sommer (Hrsg.), Nutzerorientierte Gesundheitstechnologie (S. 183-194). Bern: Hogrefe.

Heitplatz, V.N. & Ritterfeld, U. (2018). The role of accessibility for acceptance and usage of an internet-based speech intervention. In K. Miesenberger, C. Bühler & P. Penanz (Eds.), Computers Helping People with Special Needs (S. 547-553). Basel: Springer.

Heitplatz, V.N. (2017). Der D21-Digital-Index als Instrument zur Erhebung des Digitalisierungsgrades der deutschen Bevölkerung. Eine Anpassung des Instruments an die Erhebung für Menschen mit geistiger Behinderung. Masterarbeit, Technische Universität Dortmund. Online verfügbar unter: https://eldorado.tu-dortmund.de/bitstream/2003/36077/1/Masterarbeit_Vanessa_Heitplatz-2%20%282%29.pdf

Heitplatz, V.N. (Juli 2022). Digitale Tools für die soziale Arbeit. Vortrag auf dem Digitaltag der Paritätischen Akademie Nord Hamburg. Online.

Heitplatz, V.N. (Juli 2021). Digitalisierung in Einrichtungen der Behindertenhilfe. Vortrag auf der Konferenz Smarte Inklusion – Teilhabe durch Digitalisierung in der Arbeitswelt“ des DRK Wolfenbüttel. Online.

Heitplatz, V.N., Nellen, C., Sube, L.C. & Bühler, C. (2020, September). Implementing new technological devices in social services: Introducing the miTAS project. Vortrag auf der 17th International Conference on Computers Helping People with Special Needs (ICCHP 2020). Online.

Heitplatz, V.N., Bühler, C. & Hastall, M.R. (2020, Juli). "I can´t do it, they say!" – Stigmatization experiences of people with intellectual disabilities when using and accessing the Internet. Vortrag auf der 22. International Conference on Human-Computer Interaction (HCI International 2020). Kopenhagen (Dänemark).

Heitplatz, V.N. (2019, Oktober). Social Robots and their Potential, for Social Welfare. Vortrag auf der 5. Global Research Conference: Social Innovation and Socio-Digital Transformation. Dortmund, (Germany).

Heitplatz, V.N., Padberg, M. & Bühler, C. (2019, September). Vocational training through digital media - miTAS as example of a learning application for people with cognitive disabilities. Vortrag auf dem International Symposium on Anti-Stigma Communication "Communication and Stigmatization: Theory, Research, and Applications", Dortmund.

Heitplatz, V.N., Bühler, C. & Hastall, M. R. (2019, September). Perspectives of individuals with intellectual disabilities when using mobile devices to avoid stigmatization. Vortrag auf dem International Symposium on Anti-Stigma Communication "Communication and Stigmatization: Theory, Research, and Applications", Dortmund.

Heitplatz, V. N., Bühler, C. & Hastall, M. R. (2019, Juli). Caregivers influence on smartphone-usage of people with cognitive disabilities: An explorative case study in Germany. Vortrag auf der 21. International Conference on Human-Computer Interaction, Orlando, FL (USA).

Heitplatz, V.N. (2018, Juli). The role of accessibility for acceptance and usage of an internet-based speech intervention. Vortrag auf der 15th International Conference on Computers Helping People with Special Needs (ICCHP 2018). Österreich, Linz.

Lotte Kaliski Award of the Department of Rehabilitation Sciences (2017)

Location & approach

A2:
Exit 13 (Kreuz Dortmund Nord-Ost), direction Derne/Schwerte (B236), 1st exit direction Dortmund-Eving, next traffic lights turn right (Kemminghauser Str.), after 2.7km turn left (Evinger Str./B 54), after 1.1km traffic lights turn left (Deutsche Straße), after 500m on the left is the Evinger Platz.

A40/B1/A44:
From the Bundesstraße 1 (extension A40 or A44) to the intersection B1/B236 direction Lünen, 3rd exit direction Dortmund-Eving.

A45:
Exit Dortmund Hafen, turn left until the intersection Münsterstraße (B54), direction Eving, after about three kilometers turn into Deutsche Straße.

You can download an enlarged general map here

From Dortmund Airport, it takes just about 20 minutes to get to Dortmund Central Station by AirportExpress and from there to the university by subway (U-Bahn) 41. The stop is "Zeche Minister Stein". A wider range of international flight connections is offered by Düsseldorf Airport, about 60 kilometers away, which can be reached directly by S-Bahn from the university station. From there, you can get directly to Dortmund Central Station.

From Dortmund Central Station, take the U 41 light rail (direction Brambauer / Brechten). The stop is "Zeche Minister Stein". The Minister Stein Center is located on the right in the direction of travel of the streetcar.

You can find an overview map here.